موزه جواهرات ملی ایران و جواهرات سلطنتی ایران( قسمت چهارم )

سلام 




شعمدانی  از زر ناب که سراسر از زمرد ، لعل ، یاقوت ، الماس ، شرابه های مروارید و آویزهای زمرد  آراسته شده است و این شعمدان به همراه جفت خود در آئین سلام عید نوروز ، در دو سوی تخت طاووس قرار داده می شد.    



مروارید از زمانهای دور مورد توجه شاهان بودند است ، البته این گفته  بخصوص برای شاهان ایرانی بیشتر صادق بود.   پشتی هایی که شاهان به آن تکیه میکردند و یا فرشی که بر روی آن می نشستند ، زمینه ای از مروارید داشت و شاهان شرابه های مروارید را به نشان قدرت و سلطنت زیب ( زینت) کمر می کردند.



انبوهی از شرابه و مروارید های شاهوار در صندوقی از چوب که روی آن را زر گرفته و مینا کرده اند . وزن شرابه های مروارید ریز 16 کیلو گرم است و در گذشته برای زینت تخت نیز استفاده می شده است . 



در مورد این شرابه ها چند نکته وجود دارد ، اول اینکه شاهان به خاطر اینکه مشغله زیاد داشتند و فکرشان درگیر رفاه همه مردم بود ، شبها خوابشان نمی برد برای همین این شرابه ها را بر روی تختشان نصب میکردند تا شبها به جای ستاره با شمردن مروارید های آن خوابشان ببرد !!!

نکته دوم  اینکه خلیج فارس آن زمان هم مروارید زیاد داشته و هم غواص های خوبی برای صید این مروارید ها و هم هنرمندانی که ، این مروارید های ریز را سوراخ کرده و به شکل این شرابه ها دربیاورند. 



ناصر الدین شاه هنگام برگشت از سفر اروپا ،علاوه بر هدایایی که به او میدادند مانند جعبه موسیقی ،  خود نیز خریدهایی میکرد و به ایران میاورد ، مثل الماس های زرد آفریقایی  که درشترین آنها به وزن 152 قیراط است .




سر پوشهای غذا که همه آنها به انواع جواهرات آراسته شده اند و یکی از زیباترین و گرانبهاترین ظروف آشپزی در دنیا می باشند.   



سر پوش از نمای نزدیک



این تنگ نه تنها زیباترین ، بلکه از نظر تاریخی مهمترین مینای این مجموعه است که اگر انتصاب آن به زمان زندیه درست باشد ،از نظر تاریخ هنر ایران اهمیت خاصی دارد . این تنگ زرین که به بهترین شیوه مینا کاری شده ، دارای عکسهای گل و بوته است . در قسمت بالا و میانه آن نیز عکس چند دختر و زن مینا شده است . این تنگ از زیباترین نمونه های مینا کاری ایران به شمار می آید.



گنجه شماره 14 ، محتوی یک کره آراسته به یاقوت ، تعدادی قوطی مینا الوان و همچنین مسکوکات و مدال های یاد بود   است. سکه های طلای اهدایی ناپلئون سوم امپراتور فرانسه به دربار ایران و مدال های مظفر الدین شاه در ضرابخانه بروکسل که در سال 1900 میلادی به یادبود بازدید وی از ضرابخانه ضرب شده است .  این کره تزئینی ی رو میزی از جنس طلا و آراسته به یاقوت ، زمرد  و الماس است و زمان ساخت آن 1870 میلادی می باشد. 

 


این تنگ زیبا نمونه ای از هنر مینا کاری در زمان شاهان قاجار  است که اوج آن در زمان فتحعلی شاه و ناصر الدین شاه بود.  



زمانی که جنگ افزار قدیم کارایی خود را از دست داده بودند هنوز شاهان شمشیرهای مرصع به کمر خود می بستند ولی نه به خاطر جنگ ، بلکه برای نشان دادن حاکمیت و اقتدار با خود حمل می کردند .این شمشیر گوهر نشان هدیه ایست از امین السلطان صدر العظم ناصرالدین شاه که به او تقدیم کرد .  


قسمتی از شمشیر  اهدایی امین السلطان صدر العظم ناصرالدین شاه به او



دیدار مظفر الدین شاه با ادوارد هفتم پادشاه انگلستان در حالی که این شمشیر در دستان اوست .  



تنگ زیبایی دذیگر 



اینها بخشی از جواهرات ارزشمند ایران در خزانه بانک مرکزی ایران است که با این عکس های بی کیفیت نمی توانید لذت کامل از دیدن آنها ببرید ، پس بهتر است که خود از نزدیک آنها را ببینید. 

برای دیدن قسمت های سوم ، دوم و اول روی آن کلیک کنید. 

زمان بازدید موزه تا لحظه نوشتن این پست از شنبه تا سه شنبه به غیر از روزهای تعطیل و ساعت تهیه بلیط از 14 الی 16:30 و زمان خاتمه بازدید ساعت 17 می باشد . 
شماره تلفن موزه 64464700 می باشد.     

.     
منبع مطالب و عکس های این پست برگرفته از سایت و فیلم مستند جواهرات ملی ، کاری از بانک مرکزی جمهوری اسلامی می باشد  و ضمنا از پایین بودن کیفیت عکسهای این پست معذرت می خواهم چون عکاسی از موزه امکانپذیر نمی باشد. 


نظرات 2 + ارسال نظر
Sepid جمعه 21 آبان 1400 ساعت 19:39

بسیار عالی و مفید بود. سپاس از شما

علی چهارشنبه 15 مرداد 1399 ساعت 02:11 https://iranwatching.com

فقط اون الماس ها... آدم سیر نمیشه از تماشاش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد