روستای عنصرود ، همسایه دیوار به دیوار کندوان

بنام خدا 


روستای عنصرود ، همسایه دیوار به دیوار کندوان ، روستایی پلکانی و زیباست .این روستا به علت دارا بودن چشمه‌های متعدد و آب معدنی ، دارای طبیعت ییلاقی بسیار زیبا می‌باشد ، همین چشمه ها باعث به وجود آمدن باغات و زمینهای سرسبز و آباد در اطراف روستا شده به طوری که روستای عنصرود یکی از سرسبزترین و آبادترین روستاهای شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی می باشد.



روستای عنصرود در ۲۰ کیلومتری بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است که از شمال به روستای ذیجناب از جنوب به روستای کندوان و از غرب به روستای آمقان و از شرق به کوه ‌های سهند می‌رسد. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامداری و قالی بافی می‌باشد.



آسانترین راه برای رفتن به روستای عنصرود چنین است:  از جاده آذرشهر - تبریز به شهر اسکو رفته و از جاده داخل شهر که به سمت کندوان میرود ، طی مسیر کرده و بعد از پیمودن چند کیلومتر به دو راهی میرسیم که یکی به کندوان و دیگری به عنصرود میرود . جاده منتهی به عنصرود بسیار زیبا و سرسبز است به طوری که در منطقه شروع به ویلا سازی کرده اند .



روستای عنصرود به علت سرسبزی و آبادانی یکی از قطب های تولید گل محمدی در آذربایجان شرقی می باشد و به همین خاطر پرورش انبوهی از گلهای محمدی یکی از عوامل شهرت آن و حضور گردشگران در ایام تابستان به شمار می‌رود. وجود گلهای محمدی در این روستا علاوه بر زیبا کردن چهره روستا، در تولید عمده و فروش انواع عرقیات و مربا و شربت موثر است و طبیعت روستاهای آذربایجان شرقی و آب و هوای چهار فصل و مساعد آن، زمینه تولید و پرورش انواع مواد خوراکی گیاهی و میوه‌ها را به عنوان زمینه‌ای اثرگذار در جذب گردشگر، در این استان فراهم کرده‌است. جشنواره یک روزه گل محمدی همه ساله در روستای عنصرود شهرستان اسکو با هدف معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان و با حضور علاقه‌مندان، گردشگران و مدیران ارشد کشوری، استانی و منطقه همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با همکاری فرمانداری شهرستان اسکو و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود .



آبیاری باغات عنصرود از چشمه‌های ـ چوپان بلاغی ـ پری بلاغی ـ واز آغ بلاغ تامین می‌شود معروف ترین این چشمه ها اغ بولاغ بوده و دارای اب بسیار زلال و گوارا می‌باشد که در سفر به روستا حتما باید از آن دیدن کنید. برای رفتن به این چشمه باید از داخل روستا به سمت راست و به سمت رودخانه رفته و اگر ماشین مناسب راه کوهستانی نداشتید، ماشینتان را در پارکینگ اطراف رودخانه پارک کرده و با لذت بردن از طبیعت و مسیر ، بعد از حدود نیم ساعت راهپیمایی به چشمه آغ بلاغ میرسید. زمانی که ما به این روستا رفته بودیم، در عصر یک روز بهاری نیمه دوم اردیبهشت بود و هنوز برف زمستانی و شکوفه های تازه از راه رسیده ی بهاری باهم همنشین بودند. هوای بهاری دلچسب بود و روی چشمه نیز برف هنوز مانده بود و با اینکه نزدیک غروب بود و ما باید سریع برمی گشتیم، تنگی وقت، نتوانست ما را از لذت سرسره بازی بر روی برف منصرف کند. زمینهای سرسبز اطراف این روستا در فصل بهار و تابستان به علت دارا بودن هوای سالم و محیط پاک پذیرای مهمانها و گردشگران می‌باشد.






این روستا دارای مکانهای دیدنی ، باستانی و تاریخی همچون قله‌ای دقیانوس و مسجد صخره‌ای و حمام صخره‌ای و سلطان داغی می باشد .مسجد صخره‌ای روستای عنصرود که لقب بزرگترین مسجد صخره ای ایران را به خود گرفته است ، یکی از 15 اثر آذربایجان شرقی است که مدتی قبل به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. ورودی این مسجد به گونه ای تعبیه شده که کاربری ابتدایی مسجد در آن بعید به نظر می رسد، اما طبق گمانه زنی ها و شواهد به نظر می رسد مسجد صخره ای عنصرود پیش از این، مکانی مقدس و جایی شبیه نیایشگاه بوده که پس از اسلام به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است. کرانی بودن بنا موجب شده است مسجد با کمترین امکانات گرمایشی و سرمایشی برودت هوا را تغییر داده و در زمستان ها گرم و در تابستان ها هوایی خنک داشته باشد.



این مسجد دو ورودی جداگانه برای خانم ها و آقایان و مکان هایی برای قرار دادن جانماز و مهر و چادر شب بانوان دارد و اگر گذارتان به عنصرود بیفتد، می توانید لذت نمازخواندن در دل سنگ ها را هم تجربه کنید. مردم عنصرود هم اهمیت این مسجد را درک کرده اند و بسیاری از رسوم و آیین های بومی و مذهبی خود را در این مسجد به جا می آورند، آنها در اولین روز زمستان در مسجد عنصرود تجمع و شروع به ختم قرآن می کنند. به طوری که آخرین سوره های کلام الله در لحظات تحویل سال نو در این مسجد قرائت می شود.



خوشبختانه این بنا در وضعیت پایداری به سر می برد و با توجه به صخره ای بودن، نیاز به مرمت ندارد و کمتر در معرض آسیب بوده است. حتی رطوبت، فرسایش و نازک شدن تدریجی دیواره ها در دوره های اخیر روی بنا تاثیرگذار نبوده است.


 

پ.ن1: منبع برخی مطالب این پستیکی پدیاست. 

پ.ن2: خوشبختانه و در کمال ناباوری طبیعت این منطقه هنوز با پلاستیک و بطری های یکبار مصرف و... آلوده نشده و به ندرت چنین مواردی مشاهده می شود. این منطقه هنوز لذت تماشای زیبایی و شکوه طبیعت را به انسان هدیه می دهد و عمیقا امیدوارم هرگز پای ویرانگران محیط زیست به اینجا باز نشود.


 

برای دیدن عکس های بیشتر ، لطفا اینجا کلیک کنید.