روستای ماهی آباد میانه + عکس و تصاویر

بنام خدا

 


میانه به عنوان پهناورترین شهرستان آذربایجان در زمان نه چندان دور( قبل از احداث اتوبان زنجان - تبریز )، به کوههای بلند و راههای پر پیچ و خم و منظره زیبای جاده خود معروف بود. به غیر از جاده های آن، زیبائی این شهر آنچنان است که چشمان رهگذران را ناخودآگاه به خود معطوف می کند. این شهر در میان کوههای اطراف خود مانند کودکی در آغوش مادر است. کمتر کسی است که از میانه بگذرد و غرق تماشای طبیعت خدادادی آن نگردد. شهر میانه بین دو رشته کوه بوزقوش و قافلانتی قرار دارد.



مرکز این شهرستان کوهستانی، برخلاف حومه خود در ارتفاعی پائین تر به بلندای 1100 متر از سطح دریا گسترده شده است، حال آنکه غالب آبادیهای آن در ارتفاع 1700 و 1800 به بالا استقرار یافته اند، طوری که ارتفاع متوسط آبادیهای شهرستان از سطح دریا 1566 متر می باشد. یعنی بطور میانگین، آبادیهای میانه نزدیک به 500 متر بالاتر از خود شهر قرار دارند. قرار گرفتن این آبادی ها در ارتفاعات و کوهستان باعث بوجود آمدن مناظر زیبا، سرسبز و بکری شده است.



یکی از این روستاهای زیبا ماهی آباد یا مه هاوا است.روستای مئی هاوا در شمال شهرستان میانه نزدیک کوهبوزقوش قرار گرفته و قدمت این مکان به زمان مادها و قبل از آن می رسد .ماهی آباد به غیراز قدمت طولانی، سرسبزی و مردمان خوبش ، دارای یک سد تالاب گونه می باشد. این تالاب فصلی بوده و مصارف کشاورزی و پرورش ماهی دارد و در مواقع پرآبی، مورد استفاده پرندگان مهاجر است.



این تالاب دارای دو کانال می باشد که در فصل بهار و پرآبی،آب توسط یکی از کانال ها وارد شده و مازاد آن از دیگری خارج می شود. این تالاب در فصل بهار بسیار دیدنی می باشد.



مه هاوا . می هاوا . ماهاوا . مئهاوا . ماهاوا . میهاوا همه ی این نامها همان مئیهاوا ( مئی هاوا ) می باشد.

دلیل نام گذاری این روستا و تالاب به مئی هاوا به دوره ماداها برمی گردد . در زمان حکومت مادها این منظقه از رونق خوبی برخوردار بوده، شهر میانه نیز یکی از شهرهای بنا شده در آن زمان است و جزء شهرهای پر رفت آمدی برای سران حکومت و قبایل دوره مادها بشمار می آمده. این افراد جهت استراحت و خوش گذرانی به مکان خوش آب و هوای نیاز داشتند که یکی از اماکن تفریحی آن روزها تالاب ماهی آباد بود کم کم روستایی ا را جهت استراحت بنا نهادند و خود به خود " مئی هاوا " نام گرفت. هم به معنی محل استراحت و خوش گذرانی و هم به معنی داشتن آب هوای مناسب.



نقل دیگر اینست که بخاطر وزش بادی است که از سمت شرق بسمت غرب می وزد این نام را بر این منطقه نهاده اند چرا که اکثر مواقع در این روستا باد از سمت شرق به غرب می وزد. در زبان ترکی به این باد (( مه )) می گویند. و وزیدن این باد برای کشاورزی مفید است . بر عکس بادی که از غرب به شرق بوزد برای کشاورزی مفید نمی باشد . احتمال اینکه به این دلیل اسم این مکان را مه هاوا گفته باشند هم بعید نیست .



 اما چرا  مئی هاوا به ماهی آباد تغییر اسم داد؟  

در زمان رضاشاه و به دستور انگلیس اسم تمام مکانهای ترکی را به فارسی تغییر میدادند نام روستای مئی هاوا را هم به خاطر داشتن تالاب  بزرگی ( معروف به مئیهاوا گولو )در سمت شمال غربی این روستا و وجود ماهی در این تالاب اسم ماهی آباد را برای این مکان مناسب دیدند  ولی هنوز بعد از گذشت یکصد سال این اسم فقط در روی کاغذ کاربرد دارد.



برای رفتن به ماهی آباد از حدود 10 کیلومتری جاده میانه - ترک از سمت راست جاده  راهی جدا می شود که بعد   از طی حدود 10 کیلومتر و گذر  از روستای کنه  به ماهی آباد می رسید.


برای دیدن عکس های بیشتر از تالاب ماهی آباد اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد